Pridané: 15.02.2016 17:05 | Autor: admin
Prečítané: 3745x

Minerály a vitamíny – piliere zdravia a kvalitného výkonu.

Pre každého človeka, ktorý od svojho tela očakáva maximálny výkon je jedným z determinujúcich faktorov i optimálna úroveň všetkých vitamínov a minerálov v organizme. 

V tomto článku by som rád venoval pozornosť horčíku a draslíku, dvojici „vnútrobunkových“ minerálov, ktorá má okrem iných dôležitých funkcií v organizme rozhodujúcu úlohu pri prenose nervových impulzov. A bezproblémový prenos nervových impulzov je nevyhnutný pre kvalitu svalových sťahov (kontrakcií). Bez toho, aby sa športovec mohol spoľahnúť na svoj dobre fungujúci svalový aparát nie je možný kvalitný športový výkon. Fyzicky náročná činnosť akou športový výkon bezpochyby je preto kladie zvýšené nároky na spotrebu a zároveň potrebu horčíka a draslíka. 


Počas športovej činnosti sa vo zvýšenej miere stráca z tela draslík i horčík (horčík  sa stráca predovšetkým prostredníctvom vylučovania moču a tiež kožou pri potení, čo súvisí so zvýšenou teplotou a zahrievaním organizmu počas športových aktivít). Pravidelný dostatočný prísun týchto minerálov je teda pre každého športovca nevyhnutným predpokladom bezproblémového podávania kontinuálnych športových výkonov na požadovanej úrovni. Práve športovci sú skupinou, ktorá nedokáže túto zvýšenú potrebu horčíka a draslíka pokryť len zo stravy. Nie je to jednoduché ani keď je strava pestrá a bohatá na ich zdroje (celozrnné obilniny, semená, zemiaky, banány, orechy, figy, listová i koreňová zelenina...). Nedostatok draslíka a horčíka sa prejavuje rôzne, pre športovcov sú najnepríjemnejšími príznakmi poruchy nervovosvalovej činnosti (svalová únava, svalová ochabnutosť a slabosť, stavy zmätenosti, svalové kŕče predovšetkým na nohách), poruchy srdcového rytmu a celková fyzická a psychická únava. Naviazanosť tohto minerálového tandemu odráža aj fakt, že veľmi častou príčinou nedostatku draslíka je súčasný pokles hladiny horčíka. Doplnením horčíka na potrebnú úroveň sa potom automaticky upravuje i hladina draslíka. Jednoducho pre každodenné bezproblémové podávanie adekvátnych výkonov na tréningu či počas súťaže je dostatočná hladina týchto kľúčových minerálov nevyhnutná. Kombináciu horčíka a draslíka v jednom prípravku má vo svojom portfóliu i švédska spoločnosť SELF Omninutrition. A dokonca v citrátovej forme (draslík a horčík je naviazaný na kyselinu citrónovú), ktorá má najlepšie vlastnosti pri vstrebávaní týchto minerálov. Dostatok magnézia (horčík) a kália (draslík) = kvalitná svalová kontrakcia! 


   Dobrou voľbou na suplementáciu pre všetkých športovcov je v tomto zimnom období i dopĺňanie vitamínu D (kalciferol). Ten sa počas letných slnečných dní tvorí v tele prirodzene pôsobením UV žiarenia na pokožku a vtedy nie je nevyhnutné tento „slnečný“ vitamín dopĺňať formou suplementov. Počas krátkych zimných dní chudobných na slnečné žiarenie však produkcia kalciferolu klesá a vtedy je jeho doplnenie vhodné. Zo stravy sa vitamín D dá doplniť prostredníctvom mäsa tučných rýb (makrela, losos...), rybieho tuku a nachádza sa aj v mlieku a žĺtkoch. Komplexná suplementácia vitamínmi je dôležitá predovšetkým u športovcov, ktorí sú neustále vystavení zvýšeným nárokom na energetický výdaj spojený s vyššou úrovňou práce metabolizmu, a ktorí v podstate dlhodobo fungujú pri zvýšenej aktivite všetkých telesných funkcií. Hlavnou úlohou vitamínu D, ktorý je vlastne hormónom je udržiavanie optimálnej hladiny vápnika v organizme prostredníctvom toho, že riadi jeho celkový metabolizmus v tele. Dôležitá je aj jeho funkcia pri využití fosforu telom. Vitamín D pomáha zvyšovať  absorpciu vápnika z čreva, udržiavať normálnu hladinu vápnika a fosforu v krvi, čím výrazne vplýva na vývoj a zdravie kostí a zubov. Pre športovcov sú veľmi dôležité i jeho úlohy pri udržiavaní správnej funkcie nervového systému, činnosti srdca, podpory imunity a celkovej hormonálnej rovnováhy. V kombinácii so správnou stravou bohatou na bielkoviny a zdravé tuky má výrazný vplyv i na budovanie svalovej hmoty aj prostredníctvom podpory správneho delenia buniek a ich diferenciácie. Naopak, jeho nedostatok spôsobuje tiež celkovú únavu a depresie či zníženie tvorby inzulínu. Preto predovšetkým športovci a starší ľudia nad 50 rokov (u ktorých už produkcia kalciferolu zo slnečných lúčov nie je tak efektívna) by mali užívať vitamín D i prostredníctvom suplementov. Najmä  ak tvorbe vitamínu D prostredníctvom kože bráni oblečenie, sklo okien, zatiahnutá obloha, prírodné znečistenie či opaľovacie krémy...  V kvalitnej ponuke minerálov a vitamínov SELF Omninutrition nechýba ani tento pre športovcov veľmi dôležitý vitamín. 

Ľuboš Maliňák.


Prihláste sa ak chcete hodnotiť.
Hodnotilo: 1

Komentáre