Pridané: 31.12.2012 11:21 | Autor: Štefan Garančovský
Prečítané: 6189x

Kofeín pre a proti.

Kofeín pre a proti.

O priaznivých účinkoch kofeínu na človeka vie každý. Okrem stimulačných účinkov má aj svoju odvrátenú stránku. Vedecké štúdie potvrdili fakt, že kofeín znižuje prívod krvi do srdcového svalu. Negatívne účinky kofeínu sú dobre zdokumentované, ale nie všetci súhlasia s výskumom a výsledkami.  Niektoré kofeín zatracujú, iné zase vyzdvihujú.  Ďalšie štúdie preukazujú viac pozitívnych účinkov a uvádzajú aj výhody spojené s konzumáciou kofeínu.  Poďme si popísať pre a proti.

U testovaných zdravých dobrovoľníkov bolo preukázateľné dokázané, že dve šálky kávy pred tréningom výrazne znižujú prietok krvi cez srdce. Preto nie je žiaduce konzumovať kofeínové nápoje pred športovým výkonom. Kedykoľvek idete športovať, je dobré, aby nič nebránilo prietoku krvi srdcovým svalom. Tým zabezpečíte lepšiu spotrebu kyslíka a vy tak podáte dlhší a kvalitnejší športový výkon. Vedci z Zürichu zistili, že práve kofeín tento mechanizmus negatívne ovplyvňuje. Vedecký tím spolupracovníkov študoval 18 mladých , zdravých ľudí, ktorí pravidelne konzumujú kávu. Pred skúškou pili testované osoby po dobu 36 hodín bezkofeínové nápoje. V prvej časti štúdie boli osoby testované pred a po výkone na ergometri. V druhej časti štúdie bola kontrola vykonaná v stimulačnej komore imitujúcej nadmorskú výšku 4.500 m. n. m. Obe skupiny opakujú test 50 minút potom, čo skonzumujú 200 mg kofeínu, to je množstvo zodpovedajúce dvom šálkam kávy, litre coly, alebo pol litra čaju.

Táto dávka kofeínu neovplyvňuje prietok krvi do srdca v pokoji. Potom, čo užili kofeín bol prietok krvi bezprostredne po výkone výrazne nižší. V skupine v stimulačnej komore bol tento jave ešte viac výraznejší.

Hoci je kofeín stimulant, tieto výsledky ukazujú, že športový výkon nie je vhodné posilňovať kofeínovými doplnkami. Vo vzťahu k srdcovému krvnému obehu nepôsobí kofeín stimulačne. Stimuluje mozgovú činnosť a robí nás pozornejšími a ostražitými. Veľa ľudí si nevie predstaviť tréning bez šálky kávy pred ním. No kofeín ovplyvňuje športový výkon negatívne.

Mierne negatívne účinky kofeínu zahŕňajú:
•     Bolesti hlavy
•     Popudlivosť
•     Nepokoj
•     Miernu nespavosť
•     Zvýšená srdcová frekvencia
•     Zvýšená hladina cukru v krvi
•     Problémy s koncentráciou
•    Mierne podráždenie žalúdka

Závažné negatívne účinky kofeínu zahŕňajú:
•     Záchvaty paniky
•     Nepravidelný srdcový tep
•     Žalúdočné problémy
•     Dlhotrvajúce depresie
•    Zlý prietok krvi srdcovým svalom
•    Poruchy spánku

Jedným z negatívnych účinkov kofeínu je, že malým množstvom kofeínu denne si môžete vytvoriť fyzickú závislosť. Pitím kávy sú ľudia energickejší, zvládajú viacej a káva patrí k ich denným rituálom.  Abstinenčný syndróm pri vysadení kofeínu môže trvať od niekoľkých dní, až do niekoľkých týždňov, v závislosti na tom, koľko kofeínu človek zvyčajne konzumoval.

V minulosti bolo ohľadom kávy množstvo mylných informácií. Jedna z nich bola aj tá, že jej pitím vzniká riziko vzniku infarktu. Neskoršie však vedci zistili, že väčšina ľudí, ktorí pijú kávu, holdujú fajčeniu a častokrát konzumujú mastné, nezdravé jedlá. Takže za vznik infarktu sú zodpovedné iné faktory. Ďalšou mylnou domnienkou bolo aj to, že si ľudia mylne mysleli, že za vznik vysokého krvného tlaku sa ukrýva práve kofeín. Je pravda, že kofeínom sa tlak mierne zvýši, ale nie je to zvlášť významný, ani dlhodobý jav. Výskumy ukázali, že u ľudí, ktorí začali piť kávu tlak stúpol, ale po 3-4 dňoch sa opäť upravil a telo ho bez problémov tolerovalo.

Čo káva a spánok? Študenti pred skúškou, šoféri, ľudia, ktorí potrebujú byť bdelí s obľubou konzumujú kofeín. Množstvo nad 200 mg kofeínu denne výrazne odďaľuje nástup spánku, čo je pozitívne, alebo aj negatívne, závisí od individuálnych požiadaviek konzumenta.

Požívanie kávy však nevedie k závažným problémom, svedčí o tom aj jej svetová konzumácia. Priemerný obyvateľ Slovenska ročne skonzumuje 2,3 kg kávy. Ako hovorí staré dobré pravidlo, všetko s mierou...

Tu zakúpite rôzne druhy a značky kofeínu.



Prihláste sa ak chcete hodnotiť.
Hodnotilo: 1

Komentáre