Kulturistika a svalové zranenia

Kulturistika, rovnako tak ako ostatné druhy športov v sebe ukrýva riziko poškodenia svalstva. Je jedno na akej úrovni šport vykonávate. V prípade, ak dôjde k poraneniu svalstva, mali by ste ho vedieť rozpoznať, identifikovať a vykonať úkony prvej pomoci smerujúce k následnej rýchlejšej rekonvalescencii.

Veľa ľudí si myslí, že svalové zranenia sa týkajú iba začiatočníkov, resp. ľudí, ktorí o cvičení vedia málo a podceňujú zahriatie organizmu, strečing a rozcvičku. Nie vždy to tak je. Bohužiaľ, poranenia svalov sa týkajú aj profesionálnych športovcov. Pred začiatkom cvičenia by ste mali poznať svoje limity a nepreceňovať svoje sily.

K zraneniu svalov dochádza najčastejšie nepriamo dysbalanciou svalových skupín či náhlym nekoordinovaným pohybom, kedy sval nie je na záťaž pripravený. Najčastejšie sa jedná o  nedostatočné prehriatie organizmu pred výkonom, u málo trénovaných jedincov či pri pretrénovaných alebo podchladených svaloch. Problémom môžu byť aj nedoliečené svalové poranenia, keďže takto poškodený sval sa hojí väzivovou jazvou, čo už nie je a nikdy nebude plnohodnotným tkanivom. O týchto poškodeniach nemusia ani vedieť.

Druhy svalových zranení

V dostupných materiáloch sa môžeme stretnúť so štyrmi základnými druhmi svalových signálov, poškodení, resp. zranení, a to:

  1. Svalová bolesť (mylalgia),
  2. Svalové kŕče,
  3. Natiahnutie svalu,
  4. Natrhnutie alebo roztrhnutie svalu.

 

Svalová bolesť

S týmto druhom bolesti sa stretol každý z nás a poznáme ju lepšie pod názvom svalovica. Jedná sa o bolesť v svaloch po náročnom fyzickom preťažení či už v posilňovni, alebo pri inom druhu športovej činnosti. Trvá zvyčajne 8 – 48 hodín, v ojedinelých prípadoch, najmä u veľkých svalových partií ako sú stehná aj dlhšie. Svalovicu spôsobujú poškodenia v svalových bunkách tzv. mikrotraumy, ktoré následne spúšťajú zápalovú reakciu, ktorou sa poškodené tkanivo lieči. Tvrdenie z minulosti, že bolesť v svaloch je spôsobená výlučne nahromadením kyseliny mliečnej je mýtus.

Svalovica po tréningu môže byť v špecifických prípadoch sprevádzaná zvýšenou telesnou teplotou. Vtedy je dobré siahnuť po protizápalovom lieku. V ostatných prípadoch postačí strečing po tréningu alebo masáž. 

Svalové kŕče

Kŕče v svaloch vznikajú ako ich reakcia na nadmernú stratu tekutín a iontov počas fyzickej aktivity. Vyvolať ho tiež môžu zmeny teploty (ochladenie, studená voda, náhla zmena počasia). Tieto sa najčastejšie vyskytujú v lýtkových a stehenných svaloch.  Svalový kŕč môže byť ochrannou reakciou na krátkodobé alebo dlhodobé preťaženie svalov.

Svalové kŕče netreba v žiadnom prípade chladiť, ale uvoľniť. Špičku na vašom chodidle ťahajte smerom hore. Postihnuté miesto osušte a prikryte, aby bolo v teple. Do pár minút by malo dôjsť k uvoľneniu. 

Natiahnutie svalu

Je stále pomerne nezávažným dôsledkom nesprávneho alebo neúmerného zaťaženia. Ide o predĺženie svalových vlákien za hranice ich fyziologických možností. Svalové napnutie tu vzniká spravidla nepriamym mechanizmom. Dochádza k nemu počas tzv. excentrickej kontrakcie. Prejavuje sa pálčivou bolesťou vo svale ihneď po vykonaní nesprávneho pohybu.

Negatívny stav trvá 1 – 3 týždne. Postihnuté miesto treba prvých 24 hodín chladiť, neskôr sú na mieste teple obklady, ktoré zlepšujú prekrvenie v danej oblasti, čo má pozitívny vplyv na rýchlosť regenerácie tkanív. Ak pociťujte veľkú bolesť, môžete použiť protizápalové lieky. V tomto období postihnuté miesto nezaťažujte a doprajte mu dostatočný oddych.

Poznámka: Hojenie u mäkkých tkanív prebieha v 3 fázach. Najprv prebieha na postihnutom mieste zápal. V druhej fáze sa tkanivo začína postupne opravovať a následne obnovovať svoje funkcie. V liečení sa postupuje podľa závažnosti ťažkostí.

 

Natrhnutie alebo pretrhnutie svalu

Je najzávažnejší úraz svalu, ktorý si v drvivej väčšine vyžiada chirurgický zákrok. Tento druh poškodenia svalu sa rozdeľuje nasledovne:

  1. Natrhnutie jednotlivého vlákna,
  2. Pretrhnutie niekoľkých svalových vlákien.
  3. Pretrhnutie veľkého množstva svalových vlákien,
  4. Úplné pretrhnutie svalu (ruptúra) a jeho obalu (fascie).

Pre ruptúru je charakteristické, že sa poškodené miesto ihneď zaleje krvou. Prvá pomoc v tomto prípade spočíva v zachladení postihnutého miesta (ľad sa odporúča umiestniť do uteráka). Ak je poranená ruka alebo noha, je dobré ju polohovať, aby sa krv nezdržiavala v mieste úrazu. V tomto prípade treba ihneď vyhľadať lekársku pomoc. Podľa odborného vyšetrenia lekár určí ďalší postup liečby. 

Úplné pretrhnutie svalov je príznačné najmä pre silové športy. V okamihu, keď k tomu dôjde pocítite silnú bolesť a roztrhnutie bude sprevádzané zvukom prasknutia. 

Zhrnutie:

Najlepšia ochrana je prevencia. Aby ste predišli akémukoľvek druhu poškodenia svalov, mali by ste dodržiavať nasledovné odporúčania:

  • pred fyzickým zaťažením organizmus dostatočne zahrejte,
  • strečing nikdy nevykonávajte pokiaľ sú vaše svaly studené,
  • dodržiavajte dostatočný pitný režim. Aj nesprávna hydratácia organizmu môže vyvolať poškodenie svalov,
  • držte stabilnú teplotu vašich svalov počas cvičenia a po docvičení,
  • nepreceňujte svoje sily,
  • Vykonávajte cviky správnou technikou.