Dajú sa vybudovať svaly bez mäsa?

Strava bez mäsa alebo vegetariánstvo je v poslednom období veľmi rozšíreným spôsobom stravovania ľudí. Ich zmena stravovacích spôsobov je motivovaná viacerými skutočnosťami. Mäso, a to hlavne v posledných rokoch zažilo veľmi veľa „káuz“ a veľké množstvo ľudí stráca dôveru k jeho konzumácii. Je to spôsobené najmä hormónmi v strave zvierat za účelom ich rýchlejšieho rastu. Či chceme alebo nie, tieto chemické látky potom konzumujeme formou mäsa my. Jedna teória dokonca poukazuje na to, že skoršie dospievanie dievčat oproti minulosti je spôsobené konzumáciou „steroidového mäsa“. Ľudia, ktorí sa snažia vybudovať si svalstvo sa obávajú, že bez mäsa to nepôjde. My vám ukážeme, že sa to dá a príkladom môžu byť známi profesionálny kulturisti. 

Ujasnime si terminológiu

Vo svojom živote ste sa určite stretli so slovami ako vegetariánstvo a vegánstvo. Aký je medzi nimi rozdiel?

Vegetarián – človek, ktorý nekonzumuje nič, čo pochádza z mŕtveho zvieraťa (mäsové výrobky, mäso, ryby, hydinu).

Vegán – človek, ktorý nekonzumuje nič, čo raz žilo, ani produkty zo zvierat (vajcia, med, mlieko, jogurt, maslo).

Medzi kulturistami sa nájdu jedinci, ktorí dosiahli masívny rozvoj svalstva bez konzumácie extrémne veľkého množstva steakov a postačili im na to rastlinné zdroje bielkovín v kombinácii s mliekom a vajcami. Určite si pamätáte na Billa Pearla.

Bill Pearl bol hviezdou predarnoldovskej éry kulturistiky a životný štýl kulturistu pestoval aj vo veku, keď mal cez 70 rokov. Jeho pozitívny prístup, inteligencia a jedinečná osobnosť ovplyvnila množstvo ľudí k cvičeniu a budovaniu svalov bez mäsa. 

Bill na začiatku svojej kariéry mäso konzumoval. Raz pri banálnom vyšetrení mu boli namerané extrémne vysoké hodnoty kyseliny močovej, krvného tlaku a triglyceridov. Bol ideálny kandidát na infarkt. Jeho rodinný lekár mu odporučil nekonzumovať červené mäso. Tak sa stal Pearl Lakto – Ovo vegetariánom (konzumoval mlieko, vajcia, syry, kefír, smotanu spolu s rastlinnými potravinami). Svoje posledné dva tituly Mr. Universe získal bez konzumácie mäsa. Ako sám vždy hovoril:

„Mäso nie je tajomstvom úspechu v kulturistike.“

Ako teda začať?

Ak ste sa rozhodli, že patríte do kategórie ľudí, ktorí nechcú konzumovať mäso, mali by ste sa na túto zmenu pripraviť. S najväčšou pravdepodobnosťou bude problém prijať dostatočné množstvo bielkovín v rastlinnej forme. Odborníci odporúčajú konzumáciu doplnkov výživy, najmä voľných aminokyselín a bielkovinových preparátov na báze srvátky. Istým spôsobom je východiskom konzumácia sóje ako náhrady mäsa. Pokiaľ zo stravy úplne vylúčite mäso, stále vám zostávajú v hre dôležití hráči ako sú vajcia, mlieko a mliečne výrobky. Pokiaľ nie ste vegánom. Vďaka ním sa vám podarí naplniť dennú potrebu bielkovín. 

„Neplnohodnotné bielkoviny sú také, ktorým chýba jedna alebo viac aminokyselín. Patria sem rastlinné bielkoviny. Biologická dostupnosť rastlinných bielkovín je oproti živočíšnym nižšia s výnimkou sóje. Na to, aby sme z neplnohodnotných bielkovín „urobili“ plnohodnotné, je dobré vedieť, ako ich skombinovať.“ STOP! Posledný odstavec môžete úplne ignorovať! 

Najnovšie štúdie preukázali, že dopĺňanie, resp. kombinácie zdrojov bielkovín sú nepodložené informácie a môžeme povedať, že sa jednalo dlhé roky o mýtus. Za mýtom, že živočíšne bielkoviny sú plnohodnotné stojí sto rokov starý pokus, kedy vedci zistili, že potkany najlepšie rastú, ak je v ich strave obsiahnuté aj mäso. Porovnanie človeka s potkanom bolo mylné už len z toho dôvodu, že malé dieťa svoju hmotnosť zdvojnásobí do 5 mesiacov a potkan do 4 dní. Vedci tiež zistili, že množstvo bielkovín v materskom mlieku potkanov obsahuje až 49% bielkovín. Preto rýchlejšie rástli po konzumácii mäsa. 

Rastlinné bielkoviny pochádzajúce z rastlinnej stravy sú rovnako plnohodnotné a nie je nutné ich kombinovať. Zabudnite na mýty z minulosti.

Odborníci sa zhodujú na tom, že ak chcete zo svojho jedálneho lístka vylúčiť mäso, mali by ste to urobiť postupne. V úvode plne postačia 2 – 3 bezmäsité dni v jednom týždni. 

Ideálnym riešením, aby ostal aj vlk sýty, aj ovca celá je Lakto-Ovo vegetariánstvo. V tomto stravovacom spôsobe sa obmedzuje príjem živočíšnych bielkovín, no úplne ich nevylučuje. Konzumácia mäsa je vylúčená, ale akceptuje sa konzumácia vajec a mliečnych produktov. Názov má zdroj v latinčine, kde LACTO znamená mlieko a OVO vajce.