9 najčastejších chýb vo fitnes centre

Určite ste to zažili aj vy. Prídete do fitnes centra a či chcete alebo nie, všimnete si, že nie každý robí to čo má. Možno tak robia z nevedomosti, možno aj poznajú metodiku tréningu, no proste im to takto vyhovuje. V tomto článku sme sa rozhodli popísať 9 najčastejších chýb, ktorých sa návštevníci fitnescentier dopúšťajú. Poďme na ich predstavenie.

1. Zanedbávanie rozcvičky
Veľmi veľa ľudí a najmä mladých cvičencov robí hneď úvode tréningu zásadnú chybu tým, že nevenujú dostatočnú pozornosť rozohriatiu a rozcvičeniu organizmu. Ak pristúpite k cvičeniu s ťažkými váhami bez rozcvičky riskujete zranenie v podobe natiahnutia, natrhnutia, v extrémnych prípadoch aj pretrhnutia svalov. Na úvod postačí 7 – 10 minút na stacionárnom bicykli a zahrievacie série základného cviku s nízkou hmotnosťou s vyšším počtom opakovaní.

2. Príliš dlhý tréning

V odbornej literatúre sa môžeme stretnúť s názorom odborníkov, že optimálny a najefektívnejší silový tréning je taký, ktorý trvá do 60 minút. Veľa ľudí trávi v posilňovni oveľa viac času v predstave, že to je pre ich pokrok najlepšia cesta, to je však omyl. Dlhotrvajúcimi tréningami riskujete maximálne pretrénovanie a s tým spojenú stratu motivácie. Nedopustite aby vás cvičenie ovládalo, opraty musíte mať po celý čas v rukách vy!

3.Príliš nízka intenzita

Dostatočne intenzívny tréning je ideálny ak chcete budovať svaly rýchlo a efektívne. Zaťaženie svalových vlákien vhodnou záťažou a dostatočná intenzita tréningu maximalizuje stimulovanie svalových vlákien. Zapamätajte si, že nie je dôležité, koľko času v posilňovni trávite, ale ako ho trávite. Zabudnite na kontrolovanie vášho smartfónu počas tréningu. Mali by ste sa zbaviť všetkých rušivých vplyvov a sústrediť sa na tréning. 

pastedGraphic.png

 

4. Cvičenie s ľahkými váhami

Najmä ženy majú v začiatkoch obavy, že cvičením s činkami hneď naberú na svaloch a budú vyzerať ako Arnold. Upokojíme situáciu, nikdy tak vyzerať nebudú. Keby to bolo také jednoduché, svalnaté postavy by mal každý druhý návštevník fitnes centra. Či sa jedná o mužov alebo ženy, použité hmotnosti by mali byť primerané. Primerané znamená to, že by mali byť dostatočne ťažké na to, aby došlo k „poškodeniu“ svalových vlákien. Ak s váhou odcvičíte pohodlne 20 opakovaní v štyroch sériách, je to neefektívne. Vyskúšajte trénovať s takou hmotnosťou, s ktorou budete schopný striktnou technikou odcvičiť 8 – 12 opakovaní. Ak to myslíte vážne, trénujte so sparing partnerom, aby ste boli schopný použiť maximálne záťaže. 

pastedGraphic_1.png

5. Cvičenie s nesprávnou technikou

Osvojenie si správnej techniky v začiatkoch tréningu pri vykonávaní jednotlivých cvikov je tým najzákladnejším predpokladom progresívneho napredovania v budúcnosti. Keď človek začína cvičiť sú väčšinou pohyby s činkami nekoordinované a ťažkopádne, no po čase sa naučí vykonávať cviky správne. Ak sa hneď na začiatku naučíte trénovať zle, odvykanie si od chýb bude neskôr komplikovanejšie. Správna technika navyše eliminuje riziko vzniku zranení. 

https://www.youtube.com/watch?v=7XpT5jSr1zk

6. Ignorovanie kardio tréningu

Kardio tréning je ešte aj dnes synonymom „ženského“ tréningu a veľa najmä mužov si myslí, že nie je v tréningu potrebný. Či ste chudý alebo tučný, kardio tréning je veľmi prospešný druh telesnej aktivity. Ako už z názvu vyplýva, jedná sa o činnosť, ktorá posilňuje srdce, sval, ktorý pracuje celý život bez prestávky. Ak chcete mať veľké a silné svaly, trénujete s činkami - logické, no ak chcete mať aj silné srdce v perfektnej kondícii, robte kardio!

pastedGraphic_2.png

7. Príliš veľa suplementov

Suplementy alebo doplnky výživy a ich konzumácia má svoje opodstatnenie, ale stále to budú len doplnky. Doplnky ku kvalitnej strave a tréningu. Bez týchto dvoch elementárnych zložiek nečakajte žiadny zázrak. Naučte sa cvičiť, kvalitne jesť a potom posilnite svoj organizmus a výkon suplementmi. 

pastedGraphic_3.png

8. Kopírovanie tréningov iných

Každý, kto sa venuje silovému tréningu by mal byť po čase schopný trénovať intuitívne tak, že bude vedieť čítať signály svojho tela. Mal by vedieť rozpoznávať jednotlivé signály a podľa toho by mal vedieť zostaviť si tréningový plán. Kopírovanie tréningov druhých, v horšom prípade profesionálnych kulturistov je zásadná chyba. Inšpirovať sa môžete, no musíte rešpektovať individualitu vášho tela. Každý sme jedineční a treba to rešpektovať!

pastedGraphic_4.png

9. Vystúpte z komfortnej zóny

Kulturistika nie je pohodlný šport. Je nutné 100% sústredenie 24 hodín denne. Táto koncentrácia je potrebná aj v tréningu. Trénujte tvrdo tak, aby ste cítili neznesiteľné pálenie vo svaloch. Ak cvičíte a vaše svaly vás počas cvičenia nebolia s najväčšou nejdete na plný plyn. Práve takýto prístup je stratou času. Vyskúšajte aké to je trénovať cez bolesť a tento pocit si zamilujete. 

pastedGraphic_5.png