Tom Platz – nekorunovaný kráľ kulturistiky

Vo svete kulturistiky existujú mená, ktoré nenájdete v štatistikách prvých priečok súťaže Mr. Olympia, no ich meno je tak vryté v mysliach ľudí. Takýmto kulturistom je Tom Platz. Sympatický „blonďák“ so stehnami, ktoré vo svojej dobe predbehli čas a ani dnešní kulturisti sa na ne nedoťahujú. O tom, ako tento šampión svoju najlepšiu svalovú partiu trénoval, vám priblížime v tomto článku.

Celým menom Thomas Steven Platz sa narodil v roku 1955 vo Fort Sill v Oklahome v USA. Od roku 1978 sa venoval súťažnej kulturistike. Najprv na amatérskej, neskôr na profesionálnej úrovni. Jeho hlavným, a nikdy nedosiahnutým cieľom bol zisk titulu Mr. Olympia. Aj keď sa tejto súťaže niekoľkokrát zúčastnil, nikdy nedosiahol na jej absolútny vrchol. Jeho najväčší úspech je tretie miesto z roku 1981.

Najlepšie umiestnenie Toma Platza na súťaži Mr. Olympia bolo tretie miesto v roku 1981

Súťažnú kariéru zavesil na klinec v roku 1995 svojim posledným vystúpením na súťaži Honorary Mr. America. 

Tréning stehien Toma Platza

Aj keď mal Platz vo svojej dobe nedostatky (najmä vo vrchných partiách), jeho nohy boli skrátka nadčasové. Je pravdou, že z časti za to môže genetika, no podstatný úspech za dominanciou tejto svalovej partie môžeme pripísať extrémnemu tréningovému nasadeniu Toma Platza. Vyvinul vlastné tréningové systémy, ktoré sa vyznačovali extrémne vysokou intenzitou a tréningovým nasadením. 

V období estetických postáv Schwarzeneggra, Zaneho alebo Dickersona boli Platzove nohy doslova obludné. Pri porovnaní so súčasnými „profíkmi“ sú stále neprekonateľné.

Za jeho famóznymi stehnami stáli jednoduché veci:

  • vysoká intenzita,
  • vysoký objem cvičenia,
  • maximálna koncentrácia na svoj cieľ.

Platzova neúprosná tréningová morálka bol legendárna. V každej sérii drepov svoje telo vyčerpal tak, že po docvičení padol na zem a ťažko lapal po dychu. Takto popísal pocit po sérii drepov s vysokým počtom opakovaní:

„Spadol by som na podlahu, položil som si uterák na oči a opýtal som sa sám seba, čo keby moje srdce nespomalilo. Videl som hviezdy. Mal som pocit, ako keby mi niekto do nôh bodal nôž.“

Dokázal bez prestávky drepovať celých desať minút so 100 kg činkou. Jeho pamätný výkon 23 drepov s hmotnosťou činky 227,5 kg je dokonca zaznamenaný na video:

https://www.youtube.com/watch?v=MGbj8QREw7c

Príklad tréningu nôh Toma Platza:

Odporúčania Toma Platza:

  • pred tréningom sa dôkladne rozohrejte: Tom s obľubou vykonával drepy s vlastnou váhou pred tým ako vôbec prišiel do fitka,
  • ak chcete maximalizovať svalové zisky, dbajte na precíznu techniku hlbokých drepov,
  • každú jednu sériu vykonávajte s maximálnym úsilím, 
  • Múdra veta Toma Platza: „Ak sa cítiš v tréningu nekomfortne, budeš rásť!“