Môžeme cvičiť, keď sme chorí?

Cvičenie a stav organizmu, kedy sa necíti dobre, je veľmi diskutovaná téma. V tomto článku si povieme, kedy si tréning môžeme dovoliť a naopak, keby by sme v žiadnom prípade nemali trénovať. 

Fyzická aktivita je široko uznávaný prostriedok na primárnu prevenciu bežných, ale aj chronických ochorení. Má priaznivé účinky na imunitný systém a na celkovú duševnú pohodu jedinca. Aj napriek všetkým pozitívnym informáciám, ktoré o cvičení máme, je na svete vysoké percento fyzicky neaktívnych ľudí. 

Niektoré štúdie ukazujú, že výkon miernej intenzity môže znížiť počet prechladnutí, ktoré vás môžu postihnúť. Takýto typ činností zahŕňa napríklad každodennú prechádzku 20 – 30 minút, chodenie do posilňovne každý druhý deň alebo cyklistiku niekoľkokrát týždenne. 

Jedna štúdia, v ktorej absolvovali ženy každý deň polhodinovú prechádzku, bol výskyt prechladnutí o polovicu nižší ako u tých žien, ktoré túto fyzickú aktivitu neabsolvovali. Vedci zistili, že pravidelná chôdza zvyšuje počet bielych krviniek, ktoré bojujú proti infekciám. 

Tak, o pozitívnych účinkoch telesného pohybu na zdravie už vieme, ale čo s tým, keď už sme prechladnutý alebo nás trápi niečo závažnejšie? Ísť alebo neisť cvičiť?

 

Dôležitý je imunitný systém

Každý deň je naše telo vystavované útokmi baktérií, vírusov a iných parazitov. Najčastejšie sa jedná o tieto ochorenia:

  • prechladnutie,
  • kašeľ,
  • chrípka,
  • zápal prínosových dutín,
  • angína,
  • infekcie v krku alebo strednom uchu.  

Našťastie je tu je imunitný systém, ktorý sa snaží útoky týchto „škodcov“ odraziť. Bez imunitného systému by sme nemohli plnohodnotne existovať. Naše imunitné bunky pochádzajú z našej kostnej drene a týmusu. V boji proti parazitom tak robí prostredníctvom lymfatických uzlín, sleziny a slizníc. 

Náš imunitný systém sa delí na dve základné línie:

  1. Vrodený (prirodzený) imunitný systém,
  2. Adaptívny (získaný) imunitný systém.

 

Vrodený (prirodzený) imunitný systém

Je tvorenými viacerými „bariérami“. Štrukturálnymi - sliznica v nose, chemickými – žalúdočné kyseliny a ochrannými bunkami (biele krvinky). Tento imunitný systém sa vyvíja, keď sme mladí. Zaujímavosťou je, že ženy majú tendenciu mať silnejšiu vrodenú imunitnú odpoveď. 

Adaptívny (získaný) imunitný systém

Je sofistikovanejší systém, ktorý pozostáva z vysokošpecializovaných buniek a procesov. Začne sa budovať v neskoršom veku. Adaptívny imunitný systém nám pomáha bojovať proti infekciám tým, že zabraňuje kolonizácii patogénov a ničením mikroorganizmov ako sú vírusy a baktérie. 

Ako cvičenie ovplyvňuje náš imunitný systém?

Pri jednorazovom dlhšie trvajúcom intenzívnom cvičení sme náchylnejší na vznik infekcií. Napríklad maratón môže dočasne potlačiť adaptívny imunitný systém až na 72 hodín. 

Naopak, krátke intenzívne cvičenie nespôsobuje potláčanie imunity. U ľudí môže funkciu imunity naopak zlepšiť. 

 

Môžeme ísť cvičiť, ak sme prechladnutý?

Obvykle je to bezpečné, no čo je skutočne dôležité, je počúvať signály svojho tela. Musíte dávať pozor na určité rizikové situácie. 

Fyzická aktivita zvyšuje vašu srdcovú frekvenciu, rovnakú účinok majú aj niektoré lieky proti prechladnutiu. Kombinácia cvičenia a liekov môže spôsobiť, že vaše srdce bude mať zrýchlenú činnosť, čo nie je nič príjemné. Môžete trpieť dychovou nedostatočnosťou a problémami s dýchaním. 

Ak ste astmatik a ste zároveň nachladnutý, o tom, či môžete ísť cvičiť sa poraďte so svojim lekárom. Táto kombinácia môže spôsobiť, že budete viac kašľať a budete mať problémy s dychom. 

Keď je prechladnutie sprevádzanú horúčkou, je lepšie dať si pár dní od cvičenia úplný oddych. Do pravidelného tréningového kolotoča sa vráťte až vtedy, keď budete celkom fit.

 

Čo spôsobuje ak cvičíte a máte horúčku?

Horúčka je obmedzujúcim faktorom. Cvičenie môže tento stav výrazne zhoršiť, pretože aj tréning aj horúčka odvádzajú tekutiny z tela. Ak by ste váš organizmus príliš dehydrovali, oddialite tak vaše zotavenie. 

V tomto prípade platí, že je lepšie dať si 2 – 3 dňovú tréningovú prestávku, ako ísť cvičiť a následne zhoršiť svoj zdravotný stav, ktorý vás nakoniec položí na viac ako týždeň. Ďalšia vec je, že ak ste už chorý, je nevhodné chodiť medzi ľudí a rozširovať toto ochorenie ďalej.