A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE

Filename: libraries/Fb.php

Line Number: 97

Poruchy spánku

Poruchy spánku sa rozdeľujú do dvoch skupín. Prvou sú poruchy spánku spojené so zlým dýchaním. Určite to poznáte, najčastejšie vedľajšie symptómy sú chrápanie, alebo zastavenie  dýchania. Táto porucha sa tiež nazýva – spánkové apnoe. 

Druhou skupinou je nespavosť (hyposomnia), alebo opačný extrém, nadmerná potreba spánku (hypersomnia). 

Poruchami spánku trpí veľké množstvo ľudí. Najmä však ľudia pracujúci na smeny, alebo tí, ktorí prekonávajú časové pásma. Pri ich príznakoch, treba vyhľadať odbornú lekársku pomoc, aby sa problém včas diagnostikoval a mohol byť liečený.

Apnoe:

Spánkové apnoe vzniká zúžením uzáverov horných dýchacích ciest v spánku. Zdanlivo neškodné, hlučné chrápanie však so sebou nesie riziko vzniku respiračných chorôb, alebo riziko vzniku infarktu. Týmto ochorením častejšie trpia muži. Na výskyt má tiež vplyv percento tuku, čiže obezita, genetické danosti, vrodené, alebo získané deformity a tiež poloha tela pri spánku. V polohe na chrbte sú horné dýchacie cesty najviac zúžené. Problém môže vzniknúť aj keď dýchame ústami. Vtedy je opäť v polohe na chrbte zúžený predo-zadný priemer horných dýchacích ciest. 

Prečo vznikajú tieto problémy v spánku? 

Pre dokonalý oddych potrebujeme úplné uvoľnenie. Aktivita svalov je minimálna. Keď klesne napätie potrebné na udržanie horných dýchacích ciest na potrebnej hodnote, vznikne ich zúženie, alebo úplné uzavretie. Ak dôjde k úplnému uzavretiu, človek prestane dýchať, pľúca sa prestanú okysličovať a nakoniec sa prebudí. Takéto zastavenie dýchania môže trvať od 10 sekúnd, až po dve minúty. Ak je tento čas kratší, než 4 sekundy, zvyčajne si ho nezapamätáme. Takéto poruchy sa môžu opakovať aj 60 krát za noc, tým pádom prichádzame o hlboký spánok a to sa prejaví v poruchách fungovania v bežnom dni. 

Postihnutí najprv zaspávajú doma pred televízorom, neskôr aj na verejnosti, v práci, alebo za volantom. Znižuje sa schopnosť učiť sa a sústrediť sa. 

Je znížená produkcia dôležitých hormónov, ako je testosterón

Ten je zodpovedný za rast svalovej hmoty, potenciu a množstvo telesného tuku. Pacienti trpiaci poruchami spánku majú častokrát problémy s erekciou a trpia nadváhou. Pri prebudení nám taktiež stúpa krvný tlak. U postihnutých pacientov sa zistilo, že hypertenzia pretrváva nielen po prebudení, ale aj počas dňa. 

Aké sú možnosti liečby? Spôsobov je hneď niekoľko. Najčastejšie sa využíva liečba pomocou špeciálneho prístroja CPAP. Jedná sa o malý kompresor. Pacient si navlečie na tvár silikónovú masku, ktorá je s prístrojom spojená. Tá udržiava neustály pozitívny pretlak a nedovolí tak, aby sa horné dýchacie cesty zúžili. Výsledky sú najlepšie. Existuje aj chirurgická liečba, kedy sa odstráni mäkké podnebie, čapík, alebo časť mandlí. Niekedy dochádza aj k redukcii koreňa jazyka. Po týchto zákrokoch problémy vymiznú, no do pol roka sú väčšinou späť.

Ak príznaky nie sú moc vážne pacient môže eliminovať problémy úpravou určitých vecí:

- Ak trpí obezitou, zredukovať svoju hmotnosť
- Pred spaním nekonzumuje žiaden alkohol, ktorý tieto problémy podporuje
- Ak spáva na chrbte, zmení polohu spánku

Nespavosť:

Nespavosťou trpí až 30% ľudí. Problémy so spaním majú väčšinou ľudia, ktorí trpia psychickými problémami. Sú podráždení, sentimentálni a majú problém normálne fungovať. Problémy so spaním môžu byť buď dlhodobého, alebo krátkodobého charakteru. Tie krátkodobé sú vyvolané momentálnym stresom. Dlhodobá (chronická) nespavosť je najčastejšie spôsobená psychiatrickými poruchami, alebo užívaním liekov. V tomto prípade je nápomocný melatonín. Hormón, ktorý upravuje kvalitu spánku. Liečba melatonínom, alebo inými liekmi so sebou prináša aj riziká. Okrem nežiaducich účinkov, je to aj závislosť. Preto je potrebné pri chronickej nespavosti diagnostikovať problém a to pomocou psychiatrickej liečby. 

Pokúste sa najprv upraviť svoje návyky:

- Vyhýbajte sa kofeínu a kofeínovým výrobkom tesne pred spaním
- Vyhýbajte sa krátkemu spánku počas dňa
- Upravte svoju životosprávu
- Eliminujte stres okolo seba

Spánok a hormóny:

Podľa posledných výskumov dostatočný spánok má pozitívny vplyv na hladinu tuku v tele. Prerušovaný spánok narušuje hladiny hormónov regulujúcich stres a hlad počas doby, kedy sme aktívny. Nedostatok spánku spomaľuje metabolizmus. Mladí muži, trpiaci nedostatkom spánku mali vyššiu hladinu cukru a tiež zvýšenú hladinu stresového hormónu kortizolu. 

Nedostatkom hlbokého spánku ochudobňujeme telo aj o sekréciu rastového hormónu hGH. 

Ten má vplyv na rast svalovej hmoty. Jeho nedostatkom sa znižuje kvalita života. Ľudia trpiaci jeho nedostatkom trpia podlomeným zdravým, svalovými slabosťami, trpia psychickými problémami, depresiou. Ľahko podliehajú únave, majú sklony k obezite a celkovo rýchlejšie starnú.