Sauna a saunovanie.

História

Saunovanie, alebo „kúpanie sa vo vlastnom pote“ je tu už od doby bronzovej. Z primitívnych drevených obydlí, ktoré boli umiestnené po úrovňou zeme, táto metóda podpory zdravia prerástla až po dnešné moderné a druhovo rozmanité sauny. Saunovanie pochádza z fínskeho slova – savu, čo v preklade znamená dym stúpajúci z domu pod zemou. O blahodarných účinkoch saunovania šíril zvesti aj zakladateľ prvotnej medicíny Hipokrates, ktorý prisudzoval poteniu zázračnú moc pri liečení chorôb. Dôkazy o výskyte sáun sa našli v Ázii, severnej a strednej Amerike, ale aj v Európe. V minulosti okrem zdravotných účinkov plnila aj dôležitú spoločenskú úlohu. Najväčší rozvoj moderného saunovania nastal v 20. storočí, kedy si dali postaviť saunu fínski športovci počas olympiády v Paríži priamo v jej dejisku.

Fínsko, krajina tisícich jazier a 1,5 milióna sáun.

Veľa ľudí vie, že Fínsko sa môže popýšiť obrovským množstvom jazier, čo ste možno netušili je fakt, že Fínsko drží rekord v počte sáun. V celej krajine je ich približne 1,5 milióna. Pre obyvateľov Fínska tvorí sauna každodennú kultúru a oddeľuje ich pracovný život od relaxu. Je to miesto oddychu, pokoja ... je to príležitosť, kedy môže človek okrem oblečenia zhodiť zo seba všetky starosti.

Pozitívne účinky na zdravie človeka sú nespochybniteľné, v krátkosti si priblížime, ktoré oblasti saunovanie zlepšuje.

Sauna a koža – saunovaním sa telo zbavuje tekutín, v priemere približne 400 ml za pol hodinu. Okrem potenia sa telo zbavuje aj vrchnej vrstvy kože a tým nastáva proces jej obnovy. Smelo môžeme povedať, že počas saunovania, telo zbavujeme škodlivín a „čistíme“ ho. Po saunovaní budete sami vidieť rozdiel v jej hebkosti a vláčnosti.

Sauna a podpora pohybového aparátu – či už po úrazoch, alebo vplyvom cvičenia máme skrátené svalstvo a šľachy a tým obmedzenú ich funkciu. Je potvrdené, že zahriatím sa zvyšuje rozťažiteľnosť, flexibilita väziva a prekrvenie v kĺbových puzdrách. Pre ľudí trpiacich chronickými problémami svalov a pohybového aparátu sa odporúča pravidelné saunovanie.

Pozitívne účinky na nervový systém a psychiku – nervový systém má dve zložky: parasympatickú a sympatickú. Saunovaním dochádza k uvoľneniu obidvoch zložiek pričom pociťujeme úľavu kostrového svalstva, psychiky a dochádza k zvýšeniu krvného tlaku a tepovej frekvencie. Schladením sa telo dostáva do pôvodných, alebo ešte nižších hodnôt.

Sauna a imunita – na podporu imunity sa odporúča krátkotrvajúce saunovanie (10-15 minút) v kombinácii s ochladzovaním (studená sprcha, alebo kúpeľ). Takúto dvojkombináciu môžete vykonať trikrát za sebou, takže neprekročíte 30 minút v saune denne. Ak máte problémy s imunitou a ste často chorý, doprajte si saunu dva až trikrát týždenne. Okrem pozitívnych účinkoch na imunitný systém má striedavé saunovanie povzbudzujúci účinok na vylučovanie hormónov a na priebeh látkovej výmeny. Nezanedbateľný pozitívny vplyv má na zlepšenie funkcie dýchacej sústavy.

Sami vidíte, že sauna je zázračná rokmi overená metóda podpory a upevňovania zdravia. V dnešnej dobe máte k dispozícii viacero druhov sauny, ako je vlhká, suchá,parná, alebo v dnešnej dobe veľmi populárna infra sauna. Je len na vás, pre ktorú sa rozhodnete. Nezabudnite však pred a po saunovaní dodržiavať dostatočný pitný režim.