Opasok, bandáže, trhačky a ich použitie v praxi

Používanie špeciálnych cvičebných pomôcok ako je opasok, bandáže na kolená alebo trhačky nie je náhodný jav a je nutné o tom niečo vedieť. Často sa stáva, že najmä mladí cvičenci, ktorí chcú byť vo fitku „trendy“ si ešte pred zahájením riadneho tréningu ihneď kúpia rôzne bandáže na zápästia, kolená a ten najdrahší opasok, ktorý existuje. Na jednej strane je to chyba, na strane druhej vyhodené peniaze. 

Opasok, áno, či nie?

V úvode treba povedať, že najmä opasok je skutočne užitočnou pomôckou. Pri niektorých cvikoch je doslova nutnosťou, pretože chráni telo pred vznikom úrazov, spĺňa teda bezpečnostnú úlohu fixovaním strednej časť tela. Používanie opasku je nevyhnutné najmä pri cvikoch ako sú drepy, príťahy veľkej činky v predklone alebo mŕtve ťahy. Práve pri týchto cvikoch dostáva najviac zabrať a súčasne je aj najviac „ohrozený“ spodný chrbát. 

Pred tým ako si na seba dáte opasok, mali by ste vedieť, že ak začínate, nie je vôbec nutné tohto pomocníka používať. Hneď od začiatku by ste sa mali naučiť cvičiť striktnou technikou s váhami, ktoré nebudú pre vás rizikové. Použitie opasku si nechajte na neskôr, kedy budete schopný používať veľké váhy a budete si chcieť ochrániť svoj chrbát. Keď už máte fázu začiatočníka za sebou, je na mieste použitie opasku. Klasický opasok spevňuje spodnú časť chrbta, vďaka čomu túto časť stabilizuje, chráni a zároveň vám pomôže zvládnuť vyššiu váhu. 

Opasok odporúčame používať len počas vykonávania sérií a v prestávkach alebo pri vykonávaní cvikov, kde to nie je nutné ho nepoužívajte. Brucho si totiž dokáže vytvárať vnútrobrušný tlak prirodzene, nielen pri použití opasku. Ak by ste používali opasok stále, telo by si na to navyklo. 

V historických článkoch z doby, kedy kulturistickej scéne dominoval Arnold Schwarzenegger sa môžeme dozvedieť, že veľa kulturistov vtedy nosilo opasok aj počas dňa, a to z dôvodu, uvedomenia, že musia sťahovať pás, aby na súťaži pôsobil užším dojmom. 

Ak máte s chrbtom problémy a pri cvičení v ňom pociťujete slabosť, skúste sa zamerať na posilnenie jeho strednej časti (brucho, vzpriamovače). Ak máte problémy s chrbticou aj v bežnom živote, rozhodne sa dajte vyšetriť lekárom. 

Bandáže na kolená a zápästia 

Dalo by sa povedať, že aj v tomto prípade platí to, čo je uvedené v texte vyššie. Spevnenie kolien je vhodné najmä pri použití vysokých váh. Ak pociťujete v kolenách mierne bolesti, môžete si ich spevniť od začiatku tréningu. Ak však máte kolená poranené, ani bandáž váš stav nezlepšia. Ako správne bandáže používať si môžete pozrieť vo videu nižšie. 

https://www.youtube.com/watch?v=1fAKGFX0gQY

Na zápästia a lakte existujú špeciálne bandáže a ich aplikácia nevyžaduje špeciálne ukážky. Spevnenie zápästia môžete realizovať aj vtedy, keď nemáte s touto partiou problémy. Takto spevnené zápästie vám pomôže kvalitnejšie vykonať jednotlivé cviky a vďaka psychike budete schopný dvíhať vyššie váhy. Je to v podstate placebo efekt.

Trhačky

Táto cvičebná pomôcka nemá žiadny bezpečnostný, ba ani žiadny zdravotný význam. Trhačky slúžia čisto k zvýšeniu výkonnosti a lepšiemu zvládnutiu vykonávania niektorých cvikov. Využívajú sa pri mŕtvych ťahoch, pri príťahoch činky v predklone alebo pri cvikoch, kedy potrebujete mať činku pevne v rukách. 

V kulturistike platí pravidlo, že by ste ich nemali používať napríklad pri cvikoch ako sú zdvihy na hrazde. To, že nedokážete tento cvik odcvičiť plnohodnotne pramení z nedostatočne rozvinutého úchopu a mali by ste sa zamerať práve na tento deficit. 

Záver

Použitie pomôcok pri tréningu má svoje miesto, a to najmä u pokročilých cvičencov, ktorí dvíhajú veľké záťaže a chcú sa zvyšovať svoju výkonnosť. Úplní začiatočníci by sa mali v začiatkoch sústrediť na osvojenie si správnej techniky. 

Všetky pomôcky, ktoré potrebuješ nájdeš TU.

Mohlo by Vás zaujímať

Opasok, bandáže, trhačky a ich použitie v praxi
Opasok, bandáže, trhačky a ich použitie v praxi 31.07.2018

Pod jednotlivými pojmami z názvu článku sa ukrýva kategória špeciálnych tréningových...

Anabolické okno
Anabolické okno 31.07.2018

Zistilo sa, že najlepší čas vstrebávania živín je obdobie po...