Potreba minerálov a vitamínov v kulturistike (časť 1.)

Vitamíny a minerály sú anorganické látky, ktoré sú nevyhnutné na správne fungovanie nášho organizmu. Starajú sa o správne fyzické a duševné zdravie, podieľajú sa na vstrebávaní živín, napomáhajú budovať svalovú hmotu, sú potrebné na to, aby sme spaľovali tuky. Problém je, že väčšina športujúcej populácie nemá pokrytú potrebu vitamínov a minerálov a túto oblasť zanedbáva. Dnes si o tejto problematike povieme viac. 

Vitamíny a minerály sú anorganické látky, ktoré sú nevyhnutné na správne fungovanie nášho organizmu. Starajú sa o správne fyzické a duševné zdravie, podieľajú sa na vstrebávaní živín, napomáhajú budovať svalovú hmotu, sú potrebné na to, aby sme spaľovali tuky. Problém je, že väčšina športujúcej populácie nemá pokrytú potrebu vitamínov a minerálov a túto oblasť zanedbáva. Dnes si o tejto problematike povieme viac. 

Metabolické procesy v ľudskom tele závisia nielen od makroživín (bielkovín, tukov a sacharidov), ale aj od mikroživín (vitamínov a minerálov). Veľa minerálov a vitamínov pôsobí ako životne dôležité koenzýmy a kofaktory pri výrobe bunkovej energie. 

 

Vitamíny

Sú anorganické látky patriace od skupiny mikroživín. Človek si ich nedokáže syntetizovať, a preto musia byť dodávané stravou alebo výživovými doplnkami. V ľudskom tele pôsobia ako katalyzátory biochemických procesov. V prípade aktívnych športovcov nestačí jesť veľa ovocia a zeleniny, je nutné sa zamerať na svoj suplementačný program. Nízka hladina niektorých vitamínov (hypovitaminóza) môže viesť k zníženiu telesnej výkonnosti, v horších prípadoch k vážnym zdravotným problémom. Naopak, aj ich nadmerná konzumácia (hypervitaminóza) nie je žiaduca. Ktoré vitamíny sú v kulturistike najdôležitejšie? Čítajte nižšie. 

Vitamíny rozpustné vo vode:

Vitamín C – je jedným z najrozšírenejších vitamínov a má nezastupiteľné miesto v boji proti prechladnutiu. Robí to hlavne kvôli svojim antioxidačným vlastnostiam, ktoré tiež napomáhajú udržiavať váš imunitný systém v bezpečí pred voľnými radikálmi, s ktorými sa denne stretávame. Vitamín C je tiež dôležitý pre udržanie správneho spojivového tkaniva v chrupavke a v šľachách. Významné miesto má najmä v predsúťažných prípravách kulturistov, kedy je vplyvom vysokej fyzickej záťaže znížená schopnosť organizmu brániť s pred ochorením. Najviac vitamínu C získate z jahôd, brokolice a papriky. 

Vitamín B1 – alebo tiež biotín, napomáha vášmu telu lepšie využívať prijaté sacharidy a živiny na energiu. Ďalšou významnou vlastnosťou biotínu je jeho podpora zdravého nervového systému a prenos nervových vzruchov v bunkách. Najlepší prírodný zdroj vitamínu B1 sú slnečnicové semiačka, pomerne veľké množstvo môžete nájsť v tuniakovi, čiernej fazuli a šošovici. 

Vitamín B2 – alebo tiež riboflavín pomáha telu rozkladať a spracovať bielkoviny, sacharidy a tuky. Podporuje tiež zdravie pokožky. V našich zemepisných šírkach môžeme vitamín B2 získavať z mlieka, ktoré patrí medzi základné potraviny. 

Vitamín B3 – je známy tiež ako niacín a zohráva kľúčovú úlohu pri výrobe energie, pri udržiavaní správneho chodu nervovej sústav a pri správnej funkcii trávenia. Najviac niacínu môžeme získať z kuracích pŕs, tuniaka alebo morčacieho mäsa.

Biotín – je zodpovedný za to, že vaše telo je schopné využívať živiny, ktoré dostáva. Má dôležitú funkciu v metabolizme cukrov, tukov a aminokyselín. Pôsobí ako kofaktor v reakciách cyklu kyseliny citrónovej. Je teda dôležitý pre vznik energie, tak pre transformáciu metabolitov. Je nevyhnutný pre prenos oxidu uhličitého a pre udržanie stálej hladiny krvného cukru. Biotín sa viaže na rôzne aminokyseliny, ktoré sú dôležité pre rast a obnovu buniek a tkanív. Môžete ho nájsť v pečeni, strukovinách, paradajkách a v mandliach.

Kyselina listová – je obzvlášť dôležitým vitamínom pre ženy, ktoré čakajú dieťa alebo sa pokúšajú otehotnieť, pretože pomáha predchádzať vzniku porúch neurónov. Pomáha tiež pri reprodukcii nových buniek v tele a predchádza vzniku anémie. Dostatočné množstvo kyseliny listovej nájdete v šošovici, fazuli, špargli a v špenáte. 

Vitamíny rozpustné v tukoch:

Vitamín A – alebo tiež beta-karotén a retinol má primárnu funkciu v zabezpečovaní zdravého zraku  pomáha udržiavať v poriadku imunitný systém. Hrá dôležitú úlohu pri raste kostí a je dôležité, aby ho v dostatočnej miere konzumovali najmä mladí ľudia. Významný je tiež ako vitamín predchádzajúci vzniku zhubných nádorov. Najlepšie zdroje vitamínu A: rybí tuk, pečeň, mlieko, maslo, mrkva, petržlen, rajčiny, špenát, marhule, paprika.

Vitamín D – je ďalší vitamín, ktorý pôsobí ako antioxidant a pomáha podporovať zdravý imunitný systém. Vitamín D nie je skutočný vitamín, ale prohormón a označuje skupinu ktorú nazývame vitamíny od D1-D5, z toho najviac zastúpený v tele je vitamín D3. Vitamín D3 ovplyvňuje až 60 génov a hrá nezastupiteľnú úlohu pri vstrebávaní vápnika z čreva. Okrem toho pomáha aj s prietokom krvi a zohráva kľúčovú úlohu pri obnove tkanív. Vitamín D sa nachádza najmä v mlieku a v celých vajciach. 

Vitamín E – je silný antioxidant a podporuje správnu funkciu imunity. Obnovuje tkanivá, čo je dôležitá vlastnosť najmä, ak je váš cieľ naberanie novej svalovej hmoty. Prírodný vitamín E v sebe ukrýva až osem rôznych chemických zlúčenín. Syntetický vitamín E obsahuje len jednu zlúčeninu – alfa-tokoferol. Tá je v ľudskom tele najaktívnejšia a najlepšie využiteľná.

Vitamín K – je často označovaný ako zabudnutý vitamín, pretože aj napriek tomu, že má silné vlastnosti, veľa ľudí o ňom ani nevie. Zohráva kľúčovú úlohu pri zrážaní krvi, svoje miesto má pri výstavbe kostí a pri predchádzaní srdcových chorôb. Celkovo existujú tri druhy vitamínu K (K1, K2, K3). Najvýznamnejší je vitamín K2. Je najlepším vitamínom prevencie osteoporózy, zvyšuje pevnosť kostí a zároveň čistí cievy. 

 


Podobné články

Image placeholder
Image placeholder
Image placeholder