Radka Szombáthová - byť bikinárka a mama - dá sa to?

Meno a priezvisko: Radka Szombáthová

Vek: 35

Výška: 161cm

Váha: súťažná 50kg/mimosúťažná 55kg

Kategória: bikini fitness

Asociácia: IFBB

Začiatok kariéry: 2015

Najväčší úspech: Absolútna majsterka Európy bikini masters 2018

Športový vzor: Jana Kuznetsova

 

Radka Szombáthová, kto to je?

Som slovenská reprezentantka a aktívna pretekárka v bikini fitness a bikini masters. Súťaženiu sa venujem viac ako 3 roky, pričom v roku 2018 som získala titul Absolútnej majsterky Európy v kategórii bikini masters, 3. miesto na Majstrovstvách sveta v bikini masters a niekoľko cenných kovov na domácej, ale aj zahraničnej scéne v ženskej a masters kategórii. Okrem toho som osobná trénerka, lektorka pózovania a pódiového líčenia, profesionálna vizážistka a v neposlednom rade matka dvoch synov.

Ako si sa vôbec dostala k cvičeniu?

Na túto otázku odpovedám vždy rovnako – cvičím asi tak 30 rokov a je tomu naozaj tak - športu sa venujem od malička. Začala som v 5. rokoch gymnastikou a tancom, pokračovala vrcholovou atletikou, kde som dosiahla titul Majsterky Slovenska v behu na 100m, neskôr som sa stala lektorkou aerobiku, zumby a iných skupinových cvičení, no kvôli deťom a kozmetickému salónu muselo ísť večerné cvičenie bokom, ale bez pohybu to u mňa nejde, a tak som skúsila fitko...lenže chodiť tam bezcieľne? Eh, to by ma nebavilo, a tak som sa rozhodla splniť si svoj detský sen - súťažiť vo fitness!

Kedy si začala prvýkrát reálne uvažovať o súťažení?

O súťažení som snívala už ako 16 ročná – v tom čase som robila atletiku, no doma mi táto myšlienka akosi neprešla. Keď som po deťoch začala chodiť do fitka, hneď som vedela že tento svoj sen si splním a na pódium sa raz dostanem! Pamätám si ako som sa hanbila pred svojím okolím túto myšlienku vysloviť a napriek tomu, že moji blízki neboli vôbec nadšení, tvrdo som makala a išla si za svojím cieľom.

Čo všetko obnáša príprava na súťaž?

Často dostávam otázku, ako dlho trvá príprava na súťaž...ja som predsa v príprave stále! Áno, má určité fázy, ale všetko, čo robím je dôležitý komponent -  dokonca aj offseason - telo si musí oddýchnuť a načerpať novú energiu, ideálne bez veľkého prírastku tuku. Ja nie som zástancom veľkých objemov u bikín, myslím si, že je to skôr výhovorka pre to, aby dievčatá mohli, v istom období, veľa „papať“. Pre mňa je primárne udržiavať 80-90% formu celoročne a tesne pred súťažou (6-10 týždňov) sprísniť stravu, zintenzívniť tréningy a zaradiť kardio.

Ideálna bikinárka podľa Radky Szombáthovej?

Či sa to niekomu páči alebo nie – ideálna bikinárka musí byť pekná, ženská, mať sexepíl a na pódiu žiariť. Mne sa páčia štíhle nohy, vypracovaný zadok, úzky pás, chrbát a ramená primerane k nohám tak, aby postava celkovo budila dojem presýpacích hodín.

Dôležité sú samozrejme plavky, na ktorých sa neoplatí šetriť a ich výber je potrebné konzultovať s odborníkom. Pre mňa je takým jednoznačne SALLUT DESIGN! Jeho majiteľka, Miška Sallut sa pozrie na pretekárku a hneď vie, aký typ, farbu a zdobenie treba zvoliť.

Čo sa týka vlasov, u mňa rozhodne vedú rovné alebo jemne zvlnené – nič výstredné. No a make up? To je tak na ďalší článok...nedá sa totiž porovnať so žiadnym iným. Musí byt výrazný, prepracovaný, vyzerať dobre z diaľky, ale aj z blízka. Dokonca profesionálne vizážistky, ktoré si pódium nikdy nevyskúšali, majú problém spraviť ho dokonale – nevedia si predstaviť, aké sú súťažiace tmavé či to, ako silné je osvetlenie. Ja sama s ním mám problém a to ho pilujem viac ako 3 roky, som však za to, aby sa pretekárky naučili líčiť samé, preto pre ne robím kurzy, prednášky, semináre a snažím sa odovzdať všetko, čo som sa za tie roky naučila.

S kým konzultuješ tréning a stravu?

Oboje - tréning aj stravu si riadim sama. Iste, konzultujem prípravu s rôznymi odborníkmi, najviac s repre trénerkou Luciou Košeckou, ale zároveň neustále študujem a vzdelávam sa, skúšam na sebe alebo mojich pretekárkach. Nie som typ, čo vie poslúchať a slepo nasledovať niečo, čo mu druhí napíše na papier. Veľa vecí robím pocitovo, som zástancom flexibilného stravovania a hlavne – prosím, žiadne extrémy! Mojím cieľom je robiť tento šport zdravo a dlhodobo ako životný štýl.

Trénuješ sama alebo so sparingom?

Väčšinou trénujem sama, ale niekedy si rada zacvičím s pretekárkami, ktoré pripravujem - pre mňa je to vybočenie zo stereotypu a pre ne motivácia - vidím, že ich to posúva. Najmä v príprave však preferujem tréning sama s poriadnou hudbou v slúchadlách. 

Obľúbený cvik a partia?

Nepoznám bikinárku, ktorá by nerada cvičila zadok, ale moje obľúbené sú aj ramená či chrbát...keď tak premýšľam, teším sa vlastne na každý jeden tréning! 

Čo považuješ za svoje silné a slabé partie?

Slabé partie sú určite zadok, ramená, chrbát, brucho a nohy. O silných neviem...snažím sa, aby som telo formovala vyvážene a hlavne – vždy je čo zlepšovať.

Ako vyzerá aktuálne tvoj tréning?

Momentálne sa nachádzam v mimosúťažnom období, po MS som mala týždeň úplne voľno s minimálnym množstvom kardia. Postupne začínam zaraďovať silový tréning, ale robím to pocitovo – len to, na čo mám naozaj chuť. Plán sú 4 silové tréning týždenne – 1x zadok, 1x zadok s nohami, 1x chrbát, 1x ramená, k tomu podľa chuti kardio alebo kondičný tréning.

A čo strava?

Opäť – som v offseason a stravu riešim pocitovo – neprejedám sa, ale dám si všetko na čo mám chuť. Zaraďujem to, čomu sa v príprave vyhýbam – mliečne výrobky, orechy, ovocie, med, sushi... inak sa stále držím 80-90% zdravého jedla, ale sem tam si doprajem aj niečo nezdravé. Mám rada sushi, arašidové maslo, zmrzlinu, čokoládu, horálku, pizzu, burger, cheesecake, palacinky, ale aj ovsenú kaša, ryby, kozí syr či cestoviny.

Aké doplnky výživy využívaš?

Proteín, BCAA, arginín, zinok, magnézium, vitamín B, C a E,  omega 3,6,9 mastné kyseliny.

Ako relaxuješ?

Jednoznačne sauna, masáž, vaňa, deti, rodina či priatelia.

Živí ťa fitness alebo v akom sektore pracuješ?

Nuž, fitness ma čiastočne živí - pracujem ako osobná trénerka, venujem sa online coachingu, robím lekcie pózingu či kurzy líčenia. Okrem toho mám kozmetický salón, kde sa venujem najmä vizáži. Každá jedna z uvedených činností ma baví, nedokážem stáť na jednom mieste a stále sa musím posúvať vpred.

Aké je to mať za mamu úspešnú bikinárku? A aké je to byť úspešnou mamou a zároveň bikinárkou?

To je otázka skôr na moje deti...určite im to niečo dáva, ale aj berie. Je pravda, že nie som s nimi nonstop a niekedy to vôbec nie je ľahké, no v konečnom dôsledku sú na mňa pyšní. Prežívajú so mnou každú súťaž, tešia sa z úspechu, vedia v ktorej fáze som, čo môžem a čo nie...je to milé. Som však presvedčená, že najlepším spôsobom, ako vychovať svoje dieťa je byť mu príkladom! Obaja synovia sa venujú športu – mladší hrá hokej a starší tenis. Robia to z vlastnej vôle, s láskou a odhodlaním. Vidia, aké je krásne a zároveň ťažké niečo vyhrať...toto sa v škole a na tréningoch nenaučia.

Aké máš plány na rok 2019?

Veľké! Chcem sa venovať hlavne príprave pretekárok, odovzdávať ďalej moje know-how, dokázať, že sa to celé dá robiť aj inak. Naučiť pretekárky líčiť, pózovať, predať sa na pódiu, ale aj učiť ľudí zdravšie sa stravovať, variť zdravé a chutné jedla a vôbec - rozhýbať ich! A čo sa týka mňa a súťaženia - je to vo hviezdach... mám za sebou veľmi ťažký súťažný rok, chcem si oddýchnuť - dostať hlavu aj telo do kľudu a keď sa budem na to cítiť - postavím sa na pódium. Viem však, že ten pocit milujem a chcem zažiť znova!

 

Mohlo by Vás zaujímať

Základy regenerácie – maximalizuj svoje výsledky! I.
Základy regenerácie – maximalizuj svoje výsledky! I. 20.11.2018

Rýchlejší progres či vyšší výkon - to všetko predsa chceme!...

Najstarší víťaz Mr. Olympie 2018 - Shawn Rhoden!
Najstarší víťaz Mr. Olympie 2018 - Shawn Rhoden! 24.09.2018

Vo veku 43 rokov sa stal najstarším víťazom Mr. Olympia.

Arnold Classic EUROPE 2018 je pripravený!
Arnold Classic EUROPE 2018 je pripravený! 24.08.2018

Už je naplánovaný ôsmy ročník Arnold Classic Europe. Tretí rok...