Sergio Oliva - tréningový a stravovací plán

Trochu z histórie

Sergio Oliva valcoval súperov dokonalými pažami, širokými ramenami, impozantným hrudníkom, úzkym pásom a na tú dobu dostatočne svalnatými a prepracovanými stehnami. Sergio sa narodil na Kube a od útleho veku bol športovo všestranne nadaný. Od svojich rovesníkov vynikal najmä rýchlosťou, dynamikou a silou. Nie je preto nič výnimočné, že sa začal športu venovať na vysokej úrovni. Na začiatku to nebola kulturistika, ale vzpieranie. Politické zriadenie na Kube negatívne ovplyvnil nástup Fidela Castra k moci, kedy sa z Kuby stala doslova uzavretá krajina. Oliva videl východisko z tejto situácie jednoznačne. Pokúsil sa nominovať na Panamerické hry na Jamajku, kde mal okrem športových plánov aj iný, pre neho podstatnejší cieľ – útek do USA.  To sa mu aj podarilo. Po udelení politického azylu sa na krátku chvíľu usadil na Miami, neskôr sa presťahoval do Chicaga. 

Jeho kulturistický potenciál si všimol americký kulturista a víťaz AAU Mr. Amerika Bob Gajda, ktorý sa významnou mierou zaslúžil o vybudovanie Duncan YMCA, kultovú posilňovňu 60. rokov. Už pri jeho kulturistickej premiére v roku 1963 vybojoval svoj prvý kulturistický titul. Slúžil mestu Chicago ako policajt 25 rokov. V roku 1986 bol päťkrát strelený do oblasti brucha svojou exmanželkou. Našťastie prežil. Zomrel 12. novembra 2012 vo veku 71 rokov v Chicagu na zlyhanie obličiek ako prvý Mr. Olympia. 

Oliva a Mr. Olympia

Jeho cesta na Mr. Olympia sa nerodila vôbec ľahko. Od začiatku súťaženia mal smolu na to, že nebol rodený Američan. Bolo mu vyčítané, že neovláda plynulú angličtinu a nie je beloch. Zlom prišiel až v roku 1966, kedy dostal Oliva oficiálnu pozvánku na Mr. World od Joea Weidera. Túto súťaž jednoznačne ovládol a zaistil si tak prvý veľký titul a tým aj možnosť štartovať na Mr. Olympia. Na tej prvýkrát štartoval hneď v tom roku a pri svojej účasti skončil na poslednom mieste. Nebol ale sklamaný. Počas celého roka tvrdo trénoval, aby sa vrátil lepší ako kedykoľvek predtým. Oplatilo sa. Sergiovi sa podarilo vyhrať a víťazstvo si udržal tri roky po sebe. Po niekoľkoročnej prestávke sa na pódium Mr. Olympia vrátil, a to ešte dva razy. V roku 1984 a 1985, v oboch prípadoch mu to stačilo len na ôsmu priečku. 

Video Sergio Oliva Mr. Olympia 1984

Stravovací plán

V stravovaní bol Sergio zástancom jednoduchosti. Hlavný dôraz kládol na kvalitné zdroje bielkovín a sacharidov. Jeho denný stravovací plán bol nasledovný:

  1. Jedlo: - šálka varených ovsených vločiek s 12 bielkami
  2. Jedlo: - šálka varenej ryže s 220 – 280 g ryby alebo tuniaka
  3. Jedlo: - šálka varenej ryže so šalátom, čerstvou zeleninou s 280 – 340 g steakom
  4. Jedlo: - (po tréningu) 220 – 280 g kuracieho steaku s dvomi šálkami varených ovsených vločiek
  5. Jedlo: - šalát, čerstvá zelenina s 220 – 280 g ryby alebo tuniaka
  6. Jedlo: - šálka varenej ryže s 12 bielkami

Tréningový plán

Sergio počas svojho života uplatňoval ťažký, objemovo náročný tréning v množstvom opakovaní a sérií. Často spájal cviky do supersérií, trojsérií alebo gigantických sérií. Rozdelenie jednotlivých svalových partií:

Pondelok: hrudník, chrbát (ťažké základné cviky)

Utorok: ramená, biceps, triceps

Streda: brucho, stehná, lýtka

Štvrtok: hrudník, chrbát

Piatok: biceps, triceps

Sobota: brucho, stehná

Nedeľa: oddych

Mohlo by Vás zaujímať

Zaostrené na lýtka
Zaostrené na lýtka 31.07.2018

Táto svalová partia nepatrí medzi tie najpopulárnejšie, no niekedy aj...

„Vytesaj“  si ramená podľa Jeffa Seida (TRÉNING + TIPY)
„Vytesaj“ si ramená podľa Jeffa Seida (TRÉNING + TIPY) 31.07.2018

O Jeffovi je známe, že má pekné, guľaté a široké...

Súťažná diéta
Súťažná diéta 31.07.2018

Každý kulturista vám potvrdí, že tajomstvo úspechu tkvie v stravovaní v predsúťažnom...