Tréning, strava a suplementácia počas choroby

Každý z nás si tým prešiel a, bohužiaľ, mnohokrát ešte prejde – proste poctivo trénujete, rozumne sa stravujte a disciplinovane dodržiavate suplementačný plán...lenže, jedno ráno sa zobudíte a je vymalováno – niečo na vás lezie. Začne to nevinne – cítite sa trochu slabí a bolí vás hlava, no postupom času sa pridá aj zapálené hrdlo, nádcha či horúčka – skrátka a jasne – cítite sa pod psa.  Otázka znie -  čo teraz? Trénovať ďalej? Kedy si dať pauzu? Čo strava? A suplementy?

Ešte než začneme, ujasnime si jedno – veta počúvajte svoje telo, sa v rámci zápasenia s chorobou stane vaším novým mottom, čo v praxi značí, že napriek všeobecným odporúčaniam uvedeným v tomto článku sa pri ich aplikácii budete riadiť tým, ako sa v skutočnosti cítite a čo na to vaše telo. Rozumeno?!

Tréning

Všeobecné pravidlá tvrdia, že ak sa choroby prejavujú od hrdla vyššie (upchatý nos, kýchanie, bolesti hrdla alebo hlavy) cvičenie by nemal byť veľký problém. Pokiaľ vás však trápi kašeľ, bolesť na hrudníku, vysoké horúčky či dokonca žalúdočné problémy, lepším riešením bude tréning na nevyhnutnú dobu liečenia odložiť.

A ja viem, nie je to vždy ľahké rozhodnutie, no vždy majte na pamäti, že je lepšie stratiť 2 – 3 tréningy (ktoré by aj tak neboli v 100% kvalite) než si vlastnou nezodpovednosťou privodiť vážne zdravotné problémy, ktoré vás môžu odstaviť až na niekoľko týždňov. 

Ako sme si povedali, za určitých okolností trénovať môžte, no aj v takom prípade je dobré znížiť intenzitu či dĺžku tréningu. To, do akej miery máte tréningový plán upraviť vám väčšinou napovie prvá séria, ktorá ukáže, aká je aktuálna energetická hladina. 

Ak vás prinútila choroba niekoľko dní netrénovať, využite tieto chvíle na skutočný relax – vypnite a rozhodne nemajte výčitky - oddych je to najlepšie, čo pre seba môžete urobiť!

Strava

Čo sa stravy týka, stretnete sa s viacerými protichodnými názormi – ja si však myslím, že pokiaľ je váš „výpadok“ len niekoľkodňový žiadne rozsiahle úpravy vôbec nie sú nutné. Ak je doba liečenia o čosi dlhšia, môžte, podľa cieľu, uvažovať o zásahoch do kalorického príjmu.

V zásade však dbajte na dostatočný prísun biekovín (tuky a sacharidy neopomínajte však tiež!) a nezabúdajte na čerstvú zeleninu a ovocie, najmä červené druhy ako sú čučoriedky, maliny, ríbezle sú bohatým zdrojom antioxidantov a obsahujú minimálne množstvo kalórií!

Suplementácia

Najneprebádanejšou oblasťou tohto celku je jednoznačne suplementácia. Obmedziť jej dávkovanie? Neobmedziť? Úplne vyradiť? Čo robiť?

Rozmeňme si to na drobné – existujú doplnky, ktoré vám k rýchlejšiemu uzdraveniu vedia pomôcť a ideálne je navýšiť  aj ich dennú spotrebu. Sú to najmä:

  • vitamín C, 
  • vitamín D, 
  • vitamín E, 
  • omega 3 mastné kyseliny, 
  • glutamín, 
  • zinok.

Kombinácia glutamínu a vitamínu C môže byť najmä v začiatkoch choroby kľúčová a dokáže zvrátiť celý nasledovný priebeh – 20-40g glutamínu spolu s 2000-3000mg vitamínu C je zaručená imunitná bomba!

Pri mnohých chorobách trpí človek nechutenstvom – vtedy je dobré siahnuť po proteínových či sacharidových nápojoch, ktorými dokážete vykryť dennú potrebu živín.

Špecifickou oblasťou sú anabolízéry (prohormóny a SARMs), látky vďaka ktorým sme, v rýchlo čase, schopní dosiahnuť veľký objem svalov, zredukovať množstvo telesného tuku, zvýšiť silu či vytrvalosť. Čo s nimi v prípade choroby?

Nuž, ak sa jedná o bežné symptómy, ktoré liečite voľne dostupnými liekmi a výpadok od tréningu je len niekoľkodňový, nie je nutné prerušiť ich užívanie. Ak je však priebeh ochorenia horší a vy máte naordinované antibiotiká, užívanie prohormónov alebo SARMs na toto obdobie prerušte a po ukončení liečby pokračujte v nastavenom cykle. 

Nezabúdajte však na to, že vyššie spomenuté látky sú síce extrémne účinné, no je nutné dbať na bezpečnosť, preto sú určené výhradne pre zdravé osoby staršie,než 18 rokov. Ideálne pre tých, ktorí majú za sebou niekoľkomesačný kvalitný tréning doprevádzaný správnou výživou. Zároveň platí, že jedine v kombinácii 100% zdravie + poctivý tréning + správna strava ste schopní vďaka látkam ako prohormóny a SARMs dosiahnuť neskutočné výsledky!

Mohlo by Vás zaujímať

Slováci dobýjajú svet!
Slováci dobýjajú svet! 03.12.2018

Majstrovstvá sveta juniorov v Ekvadore ovládli Slováci!

Arnold Classic EUROPE 2018 - Slovák Križánek ako víťaz!
Arnold Classic EUROPE 2018 - Slovák Križánek ako víťaz! 02.10.2018

Michal Križánek a jeho životná forma!