Vitamíny v kocke

Často počúvam vetu – pokiaľ konzumujem veľa ovocia a zeleniny vitamíny nepotrebujem ... ľudia si neuvedomujú, že konzumácia vitamínov z potravy je nedostatočná a preto potrebujú svoju stravu obohatiť o vitamíny.

Často počúvam vetu – pokiaľ konzumujem veľa ovocia a zeleniny vitamíny nepotrebujem ... ľudia si neuvedomujú, že konzumácia vitamínov z potravy je nedostatočná a preto potrebujú svoju stravu obohatiť o vitamíny.  Vitamíny sú zložité organické látky nevyhnutné pre rast a chod organizmu. Ich nedostatok spôsobuje trvalé poškodenia. Ľudský organizmus si ich nevie vytvárať, preto ich prijíma v potrave vo forme tzv. provitamínov. Tie sa potom menia na vitamíny.

Vitamíny sa delia:

-          rozpustné v tukoch (A, D, E, K, F)

-          rozpustné vo vode (P, B, C, H)

 

VITAMÍN A (očný vitamín, retinol) - podporuje rast organizmu a zrakové vnemy, pri nedostatku dochádza k poruche rohovky a sietnice, zvyšuje odolnosť voči infekčným chorobám.

VITAMÍN D (antirachitický faktor, kalciferol) - spevňuje kosti pretože podporuje ukladanie vápnika a horčíka v kostiach. Tvorí sa ožiarením pokožky ÚV lúčmi. Nedostatok spôsobuje zakrivenie chrbtice najmä v mladom organizme.

VITAMÍN E (rastový faktor, tokoferol) - pri nedostatku dochádza k nanizmu (trpasličí vzrast), pri nadbytku ku gigantizmu (obrovský vzrast).

VITAMÍN K (protikrvácavý faktor, metylnaftochinon) - upravuje zrážanlivosť krvi, umožňuje tvorbu protrombínu v pečeni, čím zabraňuje vykrvácaniu.

VITAMÍN F (tvorí ho skupina nenasýtených mastných kyselín - kyselina linolénová, linolová, arachidová) - je katalyzátorom biochemických reakcií v organizme.

VITAMÍN B - predstavuje skupinu veľmi dôležitých vitamínov označovaných B1 - B12

B1 (thiamin, aneurin) - spevňuje nervstvo a svalstvo. Nedostatok spôsobuje chorobu beri-beri (zápal kĺbov, svalov). Dôležitú úlohu hrá v metabolizme sacharidov.

B2 (riboflavin) - rastový vitamín. Nedostatok ale aj nadbytok spôsobuje opuchy na perách, jazyku, zápaly očných spojiviek. Dôležitú úlohu hrá pri vnútrobunkovom dýchaní.

B6 (pyridoxin) - udržuje činnosť ústredného svalstva, má upokojujúce účinky, podporuje tvorbu krviniek a ukladanie tukov.

B12 (cyanokobalamin) - je skupinou vitamínov, liekom proti chudokrvnosti. Nenachádza sa v žiadnom rastlinnom materiáli.

KYSELINA LISTOVÁ (kyselina pteroylglutamová) - nedostatok sa prejavuje zhoršením krvného obrazu, zúčastňuje sa na dôležitých metabolických dejoch. Je dôležitá pre delenie buniek.

KYSELINA PANTOTHENOVÁ (B5)- u človeka nie sú choroby z nedostatku známe. Konjugát kyseliny pantothenovej je rastovým faktorom pre niektoré mikroorganizmy.

VITAMÍN C (kyselina L-askorbová) - potrebná pre normálnu funkciu všetkých orgánov ľudského tela, kostí, zubov. Uľahčuje tvorbu červených krviniek, podporuje vstrebávanie železa, pomáha pri zlomeninách, podporuje zrážanie krvi, lieči skorbut. Podieľa sa na tvorbe medzibunkovej základnej hmoty a podporuje odbúravanie cholesterolu v cievach.

VITAMÍN H (biotín) - zúčastňuje sa pri štiepení tukov na nižšie zložky. Znižuje bolesti svalov, zlepšuje hojenie kožných chorôb.