Vo svojich fitness cieľoch zlyhávaš a ja ti poviem prečo!

Postup dnešného článku je nasledovný - začneme zhurta motivačne, následne vás asi trochu zdrbem, avšak zároveň poskytnem odporúčania, čo teda vlastne robiť ďalej, no a v závere sa v pokľudnej atmosfére rozlúčime, pričom si sväto-sväte sľúbime, že sa do budúcna vyvarujeme všetkým nižšie uvedeným chybám. Dohodnuto?!

 

Na svete žije, aktuálne, približne 7, 6 miliárd ľudí a je nutné podotknúť, že každý jeden z nich (neuveríš, ale aj ty!) má v sebe obrovský potenciál. Žiaľbohu, len mizivé percento si ho uvedomuje a využíva tak skutočne, naplno. Občas kvôli faktorom, ktoré sú mimo vlastnú kontrolu, no v oveľa väčšej miere ľudia sabotujú samých seba bez toho, aby o tom čo i len tušili. V praxi to znamená, že si tak vlastne sami haceme cestu v progrese a dosahovaní jednotlivých cieľov. A áno, dokonca aj tých fitness!

 

Čo teda robíš a nemal by si?

 

1. Preceňuješ sa

 

Vo svete svalov, bench pressu a pevných zadkov sa pohybujem už niekoľko rokov a každý jeden deň, počúvam ľudí, ktorí hovoria o svojich predsavzatiach - schudnú 42,5 kila, urobia jeden muscle-up, drepnú trojnásobok vlastnej váhy alebo ubehnú maratón. Znie to tak krásne, že?

 

Pripúšťam, sú to úžasné ciele a absolútne nepochybujem o obrovskej túžbe skutočne ich dosiahnuť. Častokrát sa však stáva, že ľudia chcú všetko vyššie vymenované uskutočniť, a to nepreháňam - v priebehu prvých troch mesiacov. A ideálne, naraz! Zvyčajne o tom zvyknú hovoriť ešte predtým, než stihli na tejto ceste, podniknúť prvé kroky.

 

Hoci sú to všetko dosiahnuteľné méty, je potrebné rátať s tým, že sa vám to pravdepodobne nepodarí v priebehu prvých mesiacov od vášho veľkolepého začiatku a hlavne - určite nie naraz. Myslím si, že bude omnoho jednoduchšie zamerať sa na jeden jediný cieľ – tomu sa venujte dostatočne dlho, svedomito a konzistentne – dosiahnite ho a pozornosť posuňte o level vyššie. Uistite sa však, že začínate s niečím rozumným - teda pokiaľ sa jedná o váš prvý deň, týždeň či mesiac vo fitku, jediné, na čom vám má skutočne záležať je osvojiť si návyk pravidelného cvičenia a vybudovanie správnej techniky – verte mi, nič nie je v tejto chvíli podstatnejšie.

 

2. Porovnávaš sa

 

V dobe internetu je veľmi jednoduché nadobudnúť pocit, že 400 kilový mŕtvy ťah či planche je jednoduchá a ľahko dosiahnuteľná záležitosť. Nuž, popravde – nie je. To, čo vidíme my je zostrih trvajúci niekoľko minúť, ale kto z nás vníma aj to, čo sa za ním skrýva? Roky tvrdej práce, potu, odopierania...no kto? Pravdu máš – no nik.

 

Nadobudnúť a zmobilizovať takúto obrovskú silu sa podarí skutočne len pár vyvoleným jednotlivcom, a práve to sú tí, ktorých videá a fotky tak zbožne obdivujeme. Nechápte ma zle, čerpať z nich inšpiráciu, motivovať sa do vlastných tréningov – bože môj, je to skvelá vec, robte to, ľudia! Problém však nastáva vtedy, keď sa začneme cítiť zle, pretože oni sú tí schopnejší, výkonnejší, silnejší, rýchlejší, väčší, menší, vyrysovanejší, krajší...

 

Viete čo, ja mám riešenie! Ak sa porovnávaš – rob to, ale jedine sám so sebou. Si schopnejší, výkonnejší, silnejší, rýchlejší, väčší, menší, vyrysovanejší, krajší ... ok dosť, než si bol pred niekoľkými týždňami? A čo tak mesiace dozadu? Rok? No si? Ak je odpoveď áno, pričom postačí posun aj o malý kúsok –  si na správnej ceste. Tak sa teda prestaňte snažiť byť ako niekto iní, obráťte to – buďte tou najlepšou verziou samého seba!

 

3. Si netrpezlivý

 

Stalo sa to už každému z náš – určil si si konkrétny cieľ s presne vymedzeným dátumom a dokonalým tréningovým či stravovacím plánom. Vážiš si každé jedno zrnko ryže, na tréningu zo seba, zakaždým, vydáš maximum, regeneráciu máš taktiež dokonalo zvládnutú a predsa – veci nejdú tak, ako si si, na samom začiatku, plánoval.

 

Takže pridáš – uberieš sacharidy, skrátiš pauzy medzi sériami, zaradíš kardio – nejaké zmeny síce nastali, ale stále to nie je ono. Si unavený, slabý, hladný, jednoducho –  cítiš sa nahovno. Ale kašľať – jediné, čo vnímaš je tvoj cieľ, a tak tú jemnú bolesť v ramene proste odignoruješ – si predsa hardcore, chápem!

 

Je pravda, že sem-tam ťa tiež pichne v kolene, dosť zle sa ti spí a celkovo nevládzeš – ale no a čo, ideš cez bolesť. Cez bolesť ku hviezdam, tak sa to hovorí, nie? Nuž, v tomto prípade - cez bolesť do zadku. Zraníš sa a si vyradený z tréningu na nasledujúcich niekoľko týždňov či mesiacov.

 

Asi to tušíš, ale je potrebné stanoviť si dosiahnuteľný cieľ v dostatočnom časovom predstihu, a to nie je všetko – počúvaj svoje telo, sakra! Ak si žiada viac regenerácie – daj mu ju, hoc ti dosiahnuť cieľ, bude trvať o čosi dlhšie.

 

4. Si nekonzistentný

 

Priznajme si to – sme prosto zahltení. Deň čo deň sa na nás, z každej strany, rúti niečo nové, lepšie, krajšie či zaujímavejšie. A ja to chápem, som v tom s vami – cícerová diéta, bio nektárová soľ z Tatranskej Lomnice či detoxikačný čaj na báze slonieho mazu - čo keď ma práve toto privedie k vytúženej postave?

 

A tak skúsiš, trebárs tú novú diétu, ktorá sľubuje, že dáš dolu 5kg v úvodný týždeň, avšak po 7 dňoch nič – max kilo dolu, a to tebe predsa nestačí. Po počiatočnom sklamaní vyhodíš posledný sáčok cíceru a od pondelka prubneš niečo iné – vyradíš lepok, beháš za mesačného svitu, cvičíš zumbu s bosu bosý. Dokolečka dokola, týždeň za týždňom- cyklus sa opakuje.

 

Riešenie je jednoduché – začni. Lepšie povedané, začni s niečím normálnym a máš pravdu – to určite nezahŕňa cícerovú diétu, soľ a dokonca ani detoxikačný čaj. Naštuduj si základy, osvoj si techniku a neboj sa vyhľadať pomoc trénera, ak myslíš, že to sám nezvládneš.

 

Teraz už len vytrvaj. Študuj, pozoruj svoje telo, skúšaj. Pomýliš sa, budeš slepo veriť niečomu, čo nebude pravda, veľa vecí ti nevýjde podľa plánu, ale ver mi, tak to má byť. Fitness nie je o tom, že prestaneš v momente, keď dosiahneš určité číslo na váhe, centimetroch či činke – je to beh na dlhú trať.

 

5. Očakávaš príliš veľa

 

Pokiaľ ste doposiaľ pravidelne nešportovali, prestravovali sa výsostne v školskej jedálni a cez víkend holdovali bujarým oslavám – stačia drobné úpravy a výsledky sú ohromné! Ubehne iba niekoľko dní a vy sa cítite skvelo, vyzeráte lepšie, ste silnejší, plní energie, dobre sa vám spí a ja by som rada pokračovala, ale hold, raz to príde! Každý z nás to zažil – progress sa po určitej dobe spomalí.

 

Je pravdepodobné, že váš druhý tréning bude omnoho lepší ako ten prvý, ale skúste porovnať 199. s 200. v poradí - rozdiel už nie je tak veľký, čo? Ísť z nuly na jednotku, teda z ničoho k niečomu – to je veľký krok, avšak všetko po už bude menej a menej odlišné.

 

To však neznamená, že sa máte uspokojiť s tým, čo ste dosiahli, pretože ďalej to už predsa nejde. Fyziológia sa odrbať nedá a ak robíte to, čo robiť máte – garantujem -  neprestanete rásť, silnieť ani chudnúť - len zmeny už nebudú tak očividné a rýchle.  Riešenie? Neupínajte sa príliš na cieľ - užívajte si celý proces. Trénujte, jedzte, regenerujte a cyklus opakujte tak dlho, ako to len bude možné!

Mohlo by Vás zaujímať

Slovensko zažije prvý galavečer MMA svetovej úrovne!
Slovensko zažije prvý galavečer MMA svetovej úrovne! 14.11.2018

Neopakovateľné zážitky plné emócií teda diváci zažijú 18-ho novembra na...

Vo svojich fitness cieľoch zlyhávaš a ja ti poviem prečo!
Vo svojich fitness cieľoch zlyhávaš a ja ti poviem prečo! 26.10.2018

Naberáš či chudneš a stále bez výsledku? Dosiahni to raz...

Ste pripravení na zápas roka?
Ste pripravení na zápas roka? 16.08.2018

Už túto jeseň nás čaká zápas roka! McGregor sa po...